Β. Οικονόμου: Μία περιορισμένη έξοδος στις αγορές δεν καλύπτει τα αδιέξοδα της οικονομίας (Συνέντευξη στο capital.gr 20-7-2017)

Συνέντευξη στον Δημήτρη Γκάτσιο

“Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κ. Τσίπρας γνώριζε και συντόνιζε το σχέδιο παράλληλου συστήματος πληρωμών”, τονίζει, στη συνέντευξή του στο Capital.gr, ο βουλευτής Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας και τομεάρχης Υγείας, Βασίλης Οικονόμου. Παράλληλα, επισημαίνει πως ο πρωθυπουργός είναι βαθιά εκτεθειμένος στην υπόθεση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου. Εστιάζοντας στα της οικονομίας, ο κ. Οικονόμου σημειώνει πως μία περιορισμένη έξοδος στις αγορές δεν καλύπτει τα αδιέξοδα στα οποία βρίσκεται η πραγματική οικονομία. “Δυστυχώς, ούτε ο τερματισμός της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος ούτε η δοκιμαστική και μικρή έξοδος στις αγορές θα φέρουν ελάφρυνση στους Έλληνες”, αναφέρει ο βουλευτής Επικρατείας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

– Κύριε Οικονόμου, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από το θέμα που έχει ανακύψει με την τοποθέτηση της πρώην προέδρου του Αρείου Πάγου, Βασιλικής Θάνου, ως προϊσταμένης του νομικού γραφείου του πρωθυπουργού. Η ΝΔ τη χαρακτήρισε “μαύρη σελίδα για τη Δημοκρατία”. Η κυβέρνηση επικαλείται παραδείγματα από το παρελθόν. Όπως των κυρίων Πικραμμένου ή Αθανασίου…

Δυστυχώς για τη χώρα, έχει μία κυβέρνηση που δεν της αξίζει. Αντί οι προπαγανδιστές του Μεγάρου Μαξίμου να παραδεχτούν πως δεν έχουν κατανοήσει ούτε μια λέξη του Συντάγματος, επιμένουν σε αβάσιμους και ευφάνταστους συμψηφισμούς στην περίπτωση της κυρίας Θάνου προκειμένου να αποπροσανατολίσουν τον ελληνικό λαό. Ας είμαστε λοιπόν ξεκάθαροι και ειλικρινείς: Ποτέ άλλοτε Πρόεδρος Ανώτατου Δικαστηρίου δεν διορίστηκε σύμβουλος Πρωθυπουργού και μάλιστα, αμέσως μετά τη συνταξιοδότηση του. Ο κ. Αθανασίου δεν διετέλεσε ποτέ Πρόεδρος Ανώτατου Δικαστηρίου. Πριν πολιτευτεί μάλιστα είχε παραιτηθεί τόσο από τη δικαστική όσο και από τη συνδικαλιστική του ιδιότητα.

Ο κ. Πικραμμένος πράγματι είχε τοποθετηθεί στο παρελθόν νομικός σύμβουλος Πρωθυπουργού, αλλά αυτό συνέβη πολύ πριν γίνει Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Θα ήθελα να επισημάνω ότι ο κ. Πικραμμένος ανέλαβε Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2010, δηλαδή πριν αναλάβει η ΝΔ τη διακυβέρνηση της χώρας. Η περίπτωση της κυρίας Θάνου είναι εντελώς διαφορετική. Πέραν του γεγονότος της άμεσης πρόσληψης της στη συγκεκριμένη θέση, 10 μέρες μετά τη λήξη της θητείας της, το ιστορικό της είναι ιδιαίτερα βεβαρημένο και θα κάνω μόνο δύο επισημάνσεις:

Πρώτη επισήμανση. Η κυρία Θάνου έστελνε επιστολές στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τη συνδικαλιστική της ιδιότητα προκαλώντας την αντίδραση των συναδέλφων της, καταγγέλλοντας τις μνημονιακές δεσμεύσεις, τις οποίες σήμερα καλείται από το νέο της πόστο να υπηρετήσει.

Δεύτερη επισήμανση. Χρησιμοποιούσε την ιστοσελίδα του Αρείου Πάγου ως μέσο για την ανάρτηση ανακοινώσεων που αφορούσαν προσωπικές της υποθέσεις και προσωπικές της απόψεις ενώ είχε δημιούργησε ποικίλα σχόλια με την προκλητική επιμονή της να κάνει φιέστες για τα…182 χρόνια του Αρείου Πάγου, που συνέπεσαν όλως τυχαίως με τη λήξη της θητείας της. Ο κάθε καλόπιστος πολίτης ας βγάλει τα συμπεράσματα του για το τί ώθησε την κυρία Θάνου να μετακομίσει στο Μέγαρο Μαξίμου.

– Στο ζήτημα που έχει προκύψει με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πάνο Καμμένο, η κυβέρνηση σας εγκαλεί πως επιμένετε σε αυτό, γιατί έχουν διαψευστεί οι προβλέψεις σας για την αξιολόγηση και επιχειρείτε να ανοίξετε νέα μέτωπα πέρα από την οικονομία…

Το ζήτημα που έχει προκύψει με τις τηλεφωνικές επικοινωνίες του υπουργού Άμυνας με τον ισοβίτη για ναρκωτικά αποτελεί μείζον θέμα για την πολιτική σκηνή του τόπου. Αποτελεί χτύπημα στη διάκριση των εξουσιών που θα πρέπει να γίνεται σεβαστή σε κάθε ευνομούμενη χώρα και ουσιαστικά αποτελεί καταστρατήγηση του ίδιου του συντάγματος. Ακόμα και σήμερα σχεδόν ένα μήνα μετά τη δημοσιοποίηση των επικοινωνιών η κυβέρνηση δεν έχει δώσει καμία σοβαρή απάντηση σε μία σειρά ερωτήματα: Γιατί ο κ. Καμμένος – και με ποια ιδιότητα – μίλησε 12 φορές με τον κατάδικο ισοβίτη για ναρκωτικά; Ο κ. Τσίπρας γνώριζε τις ενέργειες του κ. Καμμένου; Υπήρξε επικοινωνία του κ. Καμμένου με τον λιμενικό υπάλληλο κ. Χριστοφορίδη, ο οποίος εμπλέκεται σε αυτήν τη σκοτεινή υπόθεση; Γιατί ακόμη δεν έχει διαταχθεί έρευνα για τον εν λόγω λιμενικό υπάλληλο; Οι πολίτες, πάνω από κόμματα, απαιτούν να μάθουν την αλήθεια, καθώς βλέπουν παρακρατικές συμπεριφορές στη σκοτεινή αυτή υπόθεση που δεν έχουν καμία σχέση με μια δημοκρατική και πολιτισμένη χώρα. Ο κ. Τσίπρας είναι βαθιά εκτεθειμένος και θα το αντιληφθεί στην συζήτηση για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής.

– Ο κ. Βαρουφάκης αποκάλυψε τις τελευταίες ημέρες το σχέδιο περί ενός παράλληλου συστήματος πληρωμών. Θεωρείτε πως ο πρώην υπουργός Οικονομικών ετοίμαζε αυτό που ο ίδιος έφερε στο προσκήνιο με δική του πρωτοβουλία ή υπήρχε ένα συνολικό κυβερνητικό σχέδιο; 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κ. Τσίπρας γνώριζε και συντόνιζε το σχέδιο παράλληλου συστήματος πληρωμών. Μας το “μαρτύρησε” ο τότε, αλλά και τώρα Υπουργός Γιάννης Τσιρώνης επιβεβαιώνοντας με δηλώσεις του ότι ο πρώην Υπουργός Γιάνης Βαρουφάκης είχε παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο το συγκεκριμένο σχεδιο. Ακόμα και ο τότε βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Μητρόπουλος παραδέχτηκε ότι το σχέδιο παράλληλου συστήματος πληρωμών είχε βρεθεί στην ατζέντα συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ας μην παλεύουν άλλο να μας πείσουν. Οι πολίτες τους έχουν καταλάβει. Θα κάνουν τα πάντα για να παραμείνουν στην καρέκλα της εξουσίας.

– Στην κυβέρνηση επισημαίνουν πως το κλείσιμο της αξιολόγησης δημιουργεί πλέον συνθήκες σταθερότητας. Παράλληλα, σημειώνουν ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας βελτιώνονται και φέρνουν στο προσκήνιο το αφήγημα της ανάπτυξης. Εσείς, από την πλευρά σας, κατηγορείτε το Μέγαρο Μαξίμου πως υπέγραψε 4ο μνημόνιο και έφερε λιτότητα δεκαετιών. Τελικά, που βρίσκεται η αλήθεια; 

Το πρόσφατο Eurogroup ολοκληρώθηκε δυστυχώς με μία οδυνηρή διαπραγματευτική ήττα για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία είχε θέσει πέντε στόχους. Πέντε στόχοι, πέντε ήττες…Πρώτος στόχος, το γρήγορο κλείσιμο της αξιολόγησης χωρίς νέα μέτρα. Η αξιολόγηση έκλεισε με 16 μήνες καθυστέρηση και επιπρόσθετα, μέτρα ύψους 5,1 δις ευρώ. Πρόκειται για μέτρα που ουδείς ζητούσε προηγουμένως και τα οποία ανέβασαν το συνολικό κόστος της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στα 14,5 δις ευρώ.

Δεύτερος στόχος, η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Απέτυχε και προσπάθησε μάλιστα να μειώσει τη σημασία της. Τρίτος στόχος, την επίτευξη συμφωνίας για μείωση του χρέους. Δεν πήρε τίποτα χειροπιαστό παρά μόνο επανάληψη των δεσμεύσεων του Νοεμβρίου 2012. Τελικά, μας έμεινε το 4ο μνημόνιο χωρίς μέτρα για το χρέος. Τέταρτος στόχος, την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης. Και εδώ, η Κυβέρνηση έχει πέσει έξω. Η ίδια έχει ήδη αναθεωρήσει την αρχική πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,7% στο 1,8% για το 2017. Την ίδια ώρα, άλλοι εγχώριοι και διεθνείς οργανισμοί, εκτιμούν ότι θα κυμανθεί τελικώς ακόμα χαμηλότερα γύρω στο 1,5% περίπου. Και πέμπτο, τη μείωση των πλεονασμάτων από 3,5% σε 2,5 για το 2019 και σε 2% για το 2020. Και αντί για μείωση, ο κ. Τσίπρας τελικώς δεσμεύτηκε για πλεόνασμα 3,5% και για το ’21 και για το ‘22.

Τα τελευταία πάντως 24ωρα η κυβέρνηση επιχειρεί να δημιουργήσει ένα νέο success story με την έξοδο της χώρας στις αγορές. Να θυμήσουμε ότι η Ελλάδα είχε βγει δύο φορές στις αγορές το 2014 και θα δανειζόταν σταθερά και ομαλά σήμερα εάν δεν είχε προηγηθεί η δική τους καταστροφική θητεία και θα είχαν αποφευχθεί το 3ο και το 4ο Μνημόνιο. Ας μην γελιόμαστε. Μια περιορισμένη έξοδος στις αγορές δεν καλύπτει τα αδιέξοδα στα οποία βρίσκεται η πραγματική οικονομία. Δυστυχώς, ούτε ο τερματισμός της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος ούτε η δοκιμαστική και μικρή έξοδος στις αγορές θα φέρουν ελάφρυνση στους Έλληνες. Και αυτό γιατί η Κυβέρνηση ψήφισε το τέταρτο Μνημόνιο, με νέα μέτρα λιτότητας, ύψους 5,1 δις ευρώ τα οποία θα συνοδευτούν κατά την εκτίμηση μου με άλλα 4 δις τουλάχιστον από Οκτώβριο, τα οποία θα αρχίσουν να εφαρμόζονται μέσα στο 2018, και δέσμευσε τη χώρα σε εξοντωτικά πρωτογενή πλεονάσματα, ύψους 3,5% του Α.Ε.Π., για πολλά χρόνια.

– Ο κ. Μητσοτάκης έθεσε ως μείζον στοίχημα την ανανέωση της Νέας Δημοκρατίας. Θεωρείτε πως οι νυν βουλευτές θα πρέπει να περάσουν από αξιολόγηση, για να είναι εκ νέου υποψήφιοι; 

Η ανανέωση κάθε πολιτικού σχηματισμού δεν αποτελεί απλώς μία παράμετρο για εκλογική νίκη. Αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση επιβίωσης του πολιτικού κόμματος, ειδικά την περίοδο της μεγάλης αναξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, την οποία βιώνουμε. Οι νυν βουλευτές έχουν ήδη περάσει από την “αξιολόγηση” του ελληνικού λαού, αφού βρίσκονται ήδη στο κοινοβούλιο. Σε κάθε περίπτωση όμως διαδικασίες που βελτιώνουν πρακτικές και αντιλήψεις, προφανώς και απαιτούνται προς όλους ακόμα και στους εν ενεργεία βουλευτές.

– “Όταν εγώ ανοίγω τις πόρτες του κόμματος κανείς δεν μπορεί να τις κλείσει”, τόνισε στην Πολιτική Επιτροπή ο πρόεδρος της ΝΔ. Σε ποιους απευθυνόταν το συγκεκριμένο μήνυμα; 

Η διεύρυνση της ΝΔ αποτελεί κεντρικό στόχο του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως ο ίδιος ξεκαθάρισε στην πρόσφατη συνεδρίαση της πολιτικής επιτροπής του κόμματος. Είναι σαφές ότι διχαστικά μηνύματα, περιφρόνηση των πολιτών για παλιότερες επιλογές τους, λογικές ρεβανσισμού και παρωχημένη αλαζονεία δεν χωράνε στη Νέα Δημοκρατία, κάτι που υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης. Προσωπικά τάσσομαι ξεκάθαρα υπέρ της διεύρυνσης της ΝΔ, καθώς η κρισιμότητα των στιγμών επιβάλλει το άνοιγμα σε όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες που αγωνιούν για το μέλλον τους και το μέλλον των οικογενειών τους. Πρέπει να προσεγγίσουμε όσους υποφέρουν από τα βάρη της δήθεν αριστερής κυβέρνησης και όσους νιώθουν εξαπατημένοι. Πέρα και πάνω από προηγούμενες πολιτικούς τους επιλογές. Δεν περισσεύει κανείς.

– Στον τομέα της Υγείας τώρα. Ποιες θα είναι οι βασικές πτυχές του γαλάζιου προγράμματος σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα;

Η ΝΔ πρωτοπορεί και καινοτομεί στον τομέα της υγείας. Για πρώτη φορά σύλλογοι ασθενών και εκπρόσωποι φορέων του χώρου (γιατροί, νοσηλευτές κα) συνδιαμορφώνουν το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την υγεία, υλοποιώντας μία στρατηγική μας επιλογή. Στόχος της ΝΔ είναι η κατάρτιση ενός ασθενοκεντρικού προγράμματος, μέσα από το οποίο θα δίνονται λύσεις και διέξοδοι στα μεγάλα αδιέξοδα που παρατηρούνται σήμερα στην υγεία από τους τραγικούς χειρισμούς της δήθεν αριστερής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ. Στο πλαίσιο αυτό ο τομέας υγείας επισκέφτηκε ολόκληρη την Ελλάδα. Παρουσίασε τις κατευθυντήριες γραμμές του σχεδίου για την ανασυγκρότηση των δομών υγείας, ακούγοντας όμως παράλληλα τις απόψεις και τις θέσεις των ανθρώπων που βιώνουν καθημερινά τα προβλήματα του συστήματος υγείας. Οι ιδέες τους ενσωματώνονται στο κυβερνητικό πρόγραμμα για την υγεία, το οποίο θα παρουσιαστεί από τον Κυριάκο Μητσοτάκη το φθινόπωρο.

Η ΝΔ αποδίδει τεράστια σημασία στην υγεία, αφού αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες για ολόκληρο το πρόγραμμα μας. Ο τομέας υγείας έχει καταρτίσει έναν οδικό χάρτη, με δέκα άξονες, οι οποίοι ουσιαστικά, με την ολοκλήρωση της σχετικής διαβούλευσης, θα αποτελέσουν τις δέκα παραμέτρους του προγράμματος υγείας:

1) Εθνικό Σύστημα Πρωτοβάθμιας Υγείας- Έμφαση στην προαγωγή και την πρόληψη υγείας για την ελληνική οικογένεια.
2) Ολοκληρωμένες πολιτικές για τους χρόνια πάσχοντες.
3) Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση – Διαφάνεια, λογοδοσία και αποτελεσματικότητα του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
4) Αποκεντρωμένο Περιφερειακό σύστημα διοικήσεως των Νοσοκομείων – Δημιουργία Αυτόνομων ΤΕΠ. Ένα νέο μοντέλο Διοίκησης.
5) Μεταρρύθμιση στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ – Προσβασιμότητα σε όλους και βιώσιμη χρηματοδότηση του συστήματος υγείας.
6) Μεταρρύθμιση Ψυχικής Υγείας -Κανένας άνθρωπος στο περιθώριο .
7) Μεταρρύθμιση Νοσηλευτικής Υπηρεσίας – Ανάδειξη και κατοχύρωση του ρόλου όλων των επαγγελματιών υγείας.
8) Νέα πολιτική για το φάρμακο – Ισχυρή ελληνική βιομηχανία – Καινοτόμο φάρμακο για όλους.
9) Ιατρικός τουρισμός – Η υγεία ως μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
10) Νέες Πολιτικές Δημόσιας Υγείας – Η υγεία ως δημόσιο αγαθό για όλους τους Έλληνες.

21