“Απαιτείται άμεση λύση για τον έλεγχο της θεραπείας των ασθενών με #HIV “ Επίκαιρη Ερώτηση μου προς τον Υπουργό Υγείας συζητήθηκε στη #Βουλή

 

Επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας κ. Βασιλείου Οικονόμου προς τον Υπουργό Υγείας, με θέμα: «Η ανεπάρκεια της Κυβέρνησης οδηγεί σε υγειονομική βόμβα λόγω του HIV».

 

 

Παρακαλώ, κύριε Οικονόμου, έχετε τον λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα το οποίο με αναγκάζει να ξαναέρθω στην Βουλή πέραν του αγαπητού συναδέλφου Ιάσονα Φωτήλα, ο οποίος το έθεσε πριν από λίγες εβδομάδες.

Έχουμε ήδη ακούσει την κοινότητα των ασθενών, η οποία χτυπάει τον κώδωνα του κινδύνου, ο οποίος έχει γίνει πλέον καμπάνα που βοά σε όλον τον τόπο, και έχουμε κάνει τέσσερις -εγώ έχω καταγράψει τέσσερις μόνο μέσα στο 2017- ερωτήσεις.

Και δεν είμαστε μόνο εμείς οι οποίοι θίγουμε το ζήτημα σχετικά με το τι γίνεται με την έλλειψη των αντιδραστηρίων και την εξέταση μέτρησης του ιικού φορτίου και της γονοτυπικής αντοχής.

Διαβάζω ότι είναι πολλαπλές οι αναφορές της «Θετικής Φωνής», που, όπως ξέρετε, είναι ο Σύλλογος των Οροθετικών Ελλάδος. Πολλαπλά σχόλια και τοποθετήσεις από την Εταιρεία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS από τον κ. Λαζανά.

Έχω επίσης τις τοποθετήσεις από τον Συνήγορο του Πολίτη, κύριε Υπουργέ. Και αυτή είναι η πιο ανησυχητική αναφορά. Εμάς μην μας ακούτε. Μπορεί να μας εντάξετε μέσα σε μια κομματική πολιτική αντιπαράθεση, αλλά ο Συνήγορος του Πολίτη είναι μια Ανεξάρτητη Αρχή, η οποία έχει τον σεβασμό και την εκτίμηση όλων μας.

Βλέπω ότι από τον Μάρτιο του 2017 προσπαθεί να έρθει σε μια επικοινωνία με το Υπουργείο και με το ΚΕΕΛΠΝΟ εις μάτην. Χτυπάει πόρτα, η οποία δεν ανοίγει. Μάλιστα, βλέπω εδώ σε μια συνέντευξη Τύπου που έχει διοργανώσει η «Θετική Φωνή» ότι η αρμόδια ειδική επιστήμων του Συνηγόρου του Πολίτη λέει χαρακτηριστικά ότι η συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και το ΚΕΕΛΠΝΟ είναι πολύ κακή. Έτσι την χαρακτηρίζει, σημειώνοντας πως δεν αντιστοιχεί με την σοβαρότητα του θέματος

Θα ήθελα ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε. Έχετε διατελέσει και Υπουργός Υγείας και καταλαβαίνετε την σπουδαιότητα του θέματος.

 

Γι’ αυτό τον λόγο και ο Συνήγορος του Πολίτη δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει την έρευνά του και δεν είχε επικαιροποιημένα στοιχεία για την έκταση του προβλήματος ή το επίπεδο ανταπόκρισης της Πολιτείας, που προφανώς και σε αυτή την περίπτωση η Πολιτεία δεν έχει ανταποκριθεί.

Όταν επί δύο χρόνια, κύριε Υπουργέ, σας λένε όλοι, η Αντιπολίτευση, οι θεσμικοί παράγοντες, οι Ανεξάρτητες Αρχές, οι άνθρωποι που έχουν το πρόβλημα, οι σύλλογοι των ασθενών -«η Θετική Φωνή» κ.λπ.- ότι δεν υπάρχουν αντιδραστήρια, δεν ανησυχείτε; Πώς κοιμάστε το βράδυ;

Δηλαδή, πάτε να κοιμηθείτε το βράδυ, έχοντας ανοιχτό ένα τέτοιο μεγάλο ζήτημα στον χώρο της αρμοδιότητάς σας, που είναι το ζήτημα αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι δεν γνωρίζουν αν η θεραπεία τους γίνεται σωστά, δεν γνωρίζουν αν το ιικό φορτίο είναι στα επίπεδα που πρέπει να είναι ή αν η γονοτυπική αντοχή λειτουργεί με τρόπο, έτσι ώστε να είναι εποικοδομητική η θεραπεία και να μην ισχυροποιεί ουσιαστικά τον ιό; Αυτά είναι ζητήματα που θα έπρεπε να είναι στην πρώτη επιδίωξη μιας κυβέρνησης και μιας πολιτικής ηγεσίας για να τα λύσει.

Και τέλος πάντων, αυτά είχαν δρομολογηθεί. Δεν συμφωνείτε με τον τρόπο του Διεθνούς Διαγωνισμού που είχε δρομολογηθεί το 2012; Κάντε κάτι. Έχετε πει δύο, τρεις φορές -σας έχω ακούσει και στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων και εδώ, απαντώντας πριν από λίγες μέρες στον συνάδελφο Ιάσονα Φωτήλα- ότι θα δρομολογηθούν τα θέματα. Τα θέματα, όμως, δεν δρομολογούνται.

Χτυπώ, λοιπόν, και εγώ τον κώδωνα του κινδύνου, της ανησυχίας και του προβληματισμού και των ανθρώπων οι οποίοι είναι μέσα στο πρόβλημα και συνολικά της κοινωνίας, η οποία πραγματικά περιμένει απαντήσεις.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Έχετε τον λόγο, κύριε Υπουργέ.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Κύριε Οικονόμου, πραγματικά εκλαμβάνω αυτήν την ερώτηση ως ειλικρινή διάθεση να δοθεί οριστική λύση σε αυτό το πρόβλημα και όχι ως αφορμή να επενδύσουμε σε μια πολιτική αντιπαράθεση πάνω σε ένα υπαρκτό, όντως, πρόβλημα, το οποίο χρονίζει και το οποίο μας αφήνει εκτεθειμένους -αν θέλετε- ως Πολιτεία, διότι δεν έχουμε βρει όλο αυτό το διάστημα έναν αποτελεσματικό τρόπο για να κλείσουμε αυτήν την εκκρεμότητα.

Η εκκρεμότητα, λοιπόν, υπήρξε όχι από έλλειψη ευαισθησίας ή από έλλειψη επίγνωσης του προβλήματος ή από αδιαφορία, αλλά οφείλεται σε μια πολύ συγκεκριμένη δυσλειτουργία του διοικητικού μηχανισμού του ΚΕΕΛΠΝΟ που, μετά την υπαγωγή του στο Δημόσιο Λογιστικό το 2016, ουσιαστικά έχασε μια διακριτική ευχέρεια που είχε να διαχειρίζεται κονδύλια και προσωπικό, όπως στο παρελθόν.

Κατά την άποψή μου, καλώς έγινε. Διότι ξέρετε πολύ καλά και το γνωρίζει και η κοινωνία πια ότι αυτός ο φορέας, παρά τον πολύ σημαντικό ρόλο του για την προστασία της δημόσιας υγείας, ήταν ένα πεδίο που ευνοούσε διαφόρων ειδών ατασθαλίες, σπατάλη, προκλητή ζήτηση, διαφθορά κ.λπ.

Το πρόβλημα είναι, λοιπόν, ότι έγιναν διάφορες προσπάθειες, οι οποίες δεν τελεσφόρησαν. Αυτή την περίοδο και μετά από επανειλημμένες παρεμβάσεις που έγιναν -και σωστά- από την πλευρά των συλλόγων των οροθετικών, των γιατρών των λοιμωξιολόγων που ασχολούνται με αυτό -έχω μιλήσει και εγώ προσωπικά, εννοείται, πάρα πολλές φορές και με τη «Θετική Φωνή» και με τον κ. Λαζάνα και με όλους τους εμπλεκόμενους- αυτό στο οποίο καταλήξαμε είναι, παράλληλα με την προσπάθεια που συνεχίζει να κάνει το ΚΕΕΛΠΝΟ και η οποία τελεσφορεί -τώρα είναι σε εκκρεμότητα μόνο το Εργαστήριο της Αθήνας, ενώ για τα υπόλοιπα τρία Εργαστήρια/Κέντρα Αναφοράς έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία σύναψης σύμβασης με το ΚΕΕΛΠΝΟ- τα εργαστήρια αυτά, εξ ονόματος του ΚΕΕΛΠΟ, να διενεργούν τις εξετάσεις και το ΚΕΕΛΠΝΟ να τα αποζημιώνει.

Επειδή όμως, δυστυχώς, υπάρχει η χρονοβόρα διαδικασία που τηρείται στη δημόσια διοίκηση και στο Δημόσιο Λογιστικό, επιλέξαμε τη λύση να συμβληθεί ο ΕΟΠΥΥ προσωρινά και μέχρι να αποκατασταθεί πλήρως αυτό το πρόβλημα με πιστοποιημένα ιδιωτικά εργαστήρια μέσα από μια ειδική διαδικασία που θα διασφαλίζει την ανωνυμία του οροθετικού. Θα έχουν δηλαδή κωδικό τα δείγματα και δεν θα υπάρχει το ονοματεπώνυμο. Θα γίνεται μια ειδική διαδικασία, μέσω του συστήματος της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ, ανωνυμοποιημένη, με ένα ειδικό κωδικό που τηρεί το ΚΕΕΛΠΝΟ στα μητρώα του, ώστε να καλυφθεί αυτή η ζήτηση. Και φυσικά το κόστος θα καταβληθεί από τον ΕΟΠΥΥ.

Αυτή είναι η λύση την οποία έχουμε επιλέξει. Είναι στη φάση της τελικής προετοιμασίας, απ’ ό,τι ενημερώθηκα σήμερα από τον ΕΟΠΥΥ. Έχουν γίνει συζητήσεις και με τους θεραπευτές, τους θεράποντες ιατρούς και με την ΗΔΙΚΑ και με τα διαγνωστικά κέντρα, έτσι ώστε να προχωρήσει άμεσα, να εκτονωθεί το πρόβλημα και να αντιμετωπιστεί η επείγουσα φάση.

Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να πω ότι όντως ο δείκτης μέτρησης του ιικού φορτίου είναι σημαντικός, είναι αναγκαίος, αλλά δεν είναι ο μόνος για να εκτιμηθεί η ανοσολογική ανταπόκριση ενός ασθενούς στην αντιρετροϊκή αγωγή. Υπάρχουν και άλλοι δείκτες. Υπάρχουν και κλινικά στοιχεία, τα οποία συνεκτιμώνται. Προφανώς, αυτό δεν είναι δικαιολογία. Είναι, όμως, ένας εκ των παραμέτρων που πρέπει να πληρούνται για να έχουμε μία σωστή αγωγή.

Επίσης, να πω το εξής: Το κρίσιμο ζήτημα, αγαπητέ μου συνάδελφε, είναι οι οροθετικοί να έχουν πρόσβαση στα αναγκαία γι’ αυτούς αντιρετροϊκά φάρμακα. Αυτή είναι η παρέμβαση που διασφαλίζει ότι δεν υπάρχει υγειονομική βόμβα. Αυτό υπάρχει σήμερα.

Προφανώς, πρέπει για λόγους σωστής και τεκμηριωμένης ιατρικής παρακολούθησης να έχουμε όλα τα δεδομένα, άρα και τον έλεγχο του ιικού φορτίου. Σας λέω, όμως, ότι το κρίσιμο ζήτημα είναι αυτοί οι άνθρωποι να παίρνουν τη θεραπεία τους, να μην υπάρχουν ελλείψεις σε αντιρετροϊκά φάρμακα. Θυμίζω ότι πριν από μερικά χρόνια αυτό δεν ήταν δεδομένο ούτε αυτονόητο. Τώρα υπάρχει μια κανονικότητα στην πρόσβαση, στην αποζημίωσή τους από τον ΕΟΠΥΥ. Νομίζω, πραγματικά, ότι αυτό έχει αναγνωριστεί. Πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο αυτή η δυσκολία ξεπερνιέται σιγά-σιγά. Ελπίζω ότι αυτό θα είναι οριστικό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Οικονόμου, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Δεν θα ανοίξω τη συζήτηση για το ΚΕΕΛΠΝΟ. Θέλω να την αποφύγω, γιατί δεν έχει σημασία αυτή τη στιγμή. Θέλω να επικεντρωθώ στη συζήτηση για το συγκεκριμένο πρόβλημα. Είναι μια μεγάλη συζήτηση. Προφανώς, θα την κάνουμε άλλη στιγμή.

Εγώ, πραγματικά, δεν ισχυρίζομαι ότι υπάρχει πρόβλημα στην προσέγγιση ή στην προμήθεια των φαρμάκων από τους ασθενείς. Ίσα-ίσα. Μάλιστα, διαβάζω εδώ ότι η αντιρετροϊκή τους θεραπεία τους αξίζει επτά χιλιάδες ευρώ περίπου ανά πρόσωπο.

Προσέξτε, η συζήτηση γίνεται για την εξέταση των εκατό ευρώ. Πόσο κοστίζει να κάνεις αυτήν την εξέταση;

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Τόσο έχει κοστολογηθεί.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μιλάμε τώρα, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, για το πρόβλημα των εκατό ευρώ. Πνιγόμαστε, δηλαδή, σε μια κουταλιά νερό.

Θα μου πείτε: Αφού έχεις πρόσβαση σε μια ακριβή θεραπεία, είναι πρόβλημα; Είναι πρόβλημα, γιατί είναι τυφλή θεραπεία. Εσείς που είστε γιατροί τα ξέρετε καλύτερα. Εγώ ως δικηγόρος δεν θέλω να μπω στα δικά σας χωράφια.

Η συζήτηση, όμως, με την κοινότητα και με τους ανθρώπους που βιώνουν το πρόβλημα λέει ότι δεν έχει νόημα να ξεκινήσουν μια θεραπεία χωρίς την πυξίδα που δίνει το αντιδραστήριο. Νομίζω τα λέω σωστά.

Άρα, λοιπόν, αυτή η έλλειψη των αντιδραστηρίων δημιουργεί το μεγάλο πρόβλημα ότι εδώ η χώρα μας δείχνει ότι δεν μπορεί να πιάσει τα διεθνή στάνταρ τα οποία έχουν μπει στόχοι από τις διεθνείς οργανώσεις για το πρόβλημα.

 

 

Εννοώ το 90-90-90, τα τρία ενενηντάρια. Δηλαδή το 90% των οροθετικών ασθενών να έχει διαγνωστεί, το 90% να έχει μπει σε αυτή τη θεραπεία και το 90% να έχει ουσιαστικά ιαθεί, με την έννοια ότι το φορτίο είναι μηδενικό.

Εδώ βλέπω ότι τα ποσοστά είναι σε μεγάλη απόκλιση από τους στόχους. Όμως, αφήστε τους στόχους. Υποτίθεται ότι θα τους πιάσουμε το 2020. Βλέπω ότι είναι και από τα ευρωπαϊκά στάνταρντ η απόσταση. Τα ποσοστά, αυτά τουλάχιστον που δίνει το ΚΕΕΛΠΝΟ, είναι πολύ χαμηλότερα. Αυτά τα στοιχεία που έχω μιλάνε μόλις για 78-52-39. Μόλις το 39% από τους ασθενείς που κάνουν αυτή τη θεραπεία αυτή τη στιγμή μπορούμε να πούμε ότι βρίσκονται με μη ανιχνεύσιμο ιικό φορτίο. Είμαστε χαμηλά.

Έχοντας, λοιπόν, αυτά τα δεδομένα, θα έπρεπε να ήμασταν πιο γρήγοροι. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν προβλήματα και σας λέω ότι εγώ δεν ξαναμπαίνω στη συζήτηση των προβλημάτων αυτών, αλλά γιατί ματαιώσατε τον πρώτο διαγωνισμό; Τώρα δεν έρχεστε να κάνετε έναν απολογισμό και να δείτε ότι ήταν λάθος έναν έτοιμο διαγωνισμό που θα συνέχιζε και θα εξασφάλιζε αυτά τα αντιδραστήρια -μιλάω για τον διαγωνισμό του 2012- να τον πάρετε πίσω και αυτή τη στιγμή να κάνετε κινήσεις οι οποίες είναι μπαλώματα και ουσιαστικά να πετάτε το τενεκεδάκι πιο πέρα, ώστε να μην σας σκάσει τώρα το πρόβλημα ή να το ψιλομπαλώσετε;

Το αποτέλεσμα ποιο είναι; Όλοι είναι δυσαρεστημένοι. Η κοινότητα των οροθετικών είναι δυσαρεστημένη, η επιστημονική κοινότητα με ενστάσεις και προβληματισμούς και η κοινωνία, ακούγοντας αυτά τα θέματα, απορεί και λέει: «Το Υπουργείο, η Κυβέρνηση δεν έχει την ευαισθητοποίηση να εξασφαλίσει ότι αυτή η υπόθεση που λέγεται HIV είναι μια υπόθεση τελείως ελεγχόμενη και ασφαλής για την υπόλοιπη κοινωνία και για τους ίδιους τους ανθρώπους με τέτοιο τρόπο, ώστε να πούμε ότι η ποιότητα ζωής τους είναι πολύ υψηλή και δεν υπάρχουν προβλήματα, όπως ήταν το πρώτο διάστημα, για την ποιότητα της ζωής τους;».

Μόνο δύο σχόλια, κύριε Πρόεδρε.

Άρα, λοιπόν, εγώ ακούσα αυτά που είπατε και εγώ θα ήθελα να ακούσω αν θα φέρετε ένα Εθνικό Σχέδιο για το AIDS. Υπήρχε μέχρι το 2012. Πότε θα το φέρετε; Έχουμε πιάσει 2018 και σε λίγο πάμε για εκλογές. Προεκλογικά δεν έχει νόημα. Θα έπρεπε ήδη να δούμε τι σχεδιάζετε.

Εάν υπήρχε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για το AIDS, πραγματικά νομίζω ότι κάποια από αυτά τα θέματα θα είχαν λυθεί. Εγώ βλέπω μια τελείως επιδερμική και ad hoc αντιμετώπιση των προβλημάτων και όχι έναν σχεδιασμό και μια στρατηγική στόχευση.

Για το κομμάτι των Μονάδων Ειδικών Λοιμώξεων υπάρχουν πολλά ζητήματα, κύριε Υπουργέ. Εδώ στις δικές μας περιοδείες και αναφορές και επαφές με τα νοσοκομεία διαπιστώνουμε ελλείψεις προσωπικού. Μάλιστα, δεν μπορεί τώρα η «Θετική Φωνή» -γιατί μιλάμε με τους ανθρώπους, όπως όλοι μιλάνε και εσείς μιλάτε, βέβαια- να έχει αυτό το 30% της πρώτης επαφής από τα checkpoints που έχουν δημιουργήσει και να μην προχωράνε τα θέματα, γιατί στη Μονάδα Λοιμώξεων του τάδε νοσοκομείου –να μην τα ονοματίσω τώρα τα νοσοκομεία- δεν προχωράνε οι εξετάσεις και δεν γίνεται η εξέλιξη της οριοθέτησης του προβλήματος που έχει ο κάθε ασθενής και το κάθε πρόσωπο.

Άρα, λοιπόν, δεν πρέπει να ξέρουμε ποια και πόση είναι η δυναμική και τι σκοπεύετε να κάνετε πάνω στο θέμα; Είναι ήσσονος σημασίας; Είναι μείζονος σημασίας.

Ένα τελευταίο για το Μητρώο Πασχόντων. Ακούμε νούμερα διαφορετικά ή από το ΚΕΕΛΠΝΟ ή από τη «Θετική Φωνή» ή από τον ένα ή τον άλλο φορέα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ ολοκληρώνετε, κύριε Οικονόμου. Έχουμε φτάσει στα πέντε, έξι λεπτά.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελειώνω.

Δεν πρέπει να έχουμε μια παγιωμένη σταθερή και στάνταρ θέση για το πόσοι είναι οι ασθενείς, πόσοι περίπου είναι αυτοί που δεν έχουν μπει μέσα στο πλαίσιο αυτής της κάλυψης που προσφέρει η πολιτεία; Άρα, το Μητρώο των Ασθενών, των Πασχόντων πρέπει να υπάρχει ή όχι;

 

Γιατί άλλα νούμερα δίνουν οι ασθενείς, άλλα δίνει το ΚΕΕΛΠΝΟ. Υπάρχει μια αντιφατικότητα. Ο καθένας, θα μου πείτε, τα βλέπει από τη μεριά του. Δεν ξέρω αν υπάρχει μεριά σ’ αυτό το θέμα.

Σε αυτά τα θέματα περιμένουμε συγκεκριμένες απαντήσεις πάλι.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πριν πάρει τον λόγο ο Υπουργός κ. Ξανθός, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι ο Υπουργός Εξωτερικών, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Οικονομικών και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών κατέθεσαν στις 6.7.2018 σχέδιο νόμου: «Κύρωση του Πρωτοκόλλου υπ’ αριθμόν 15, το οποίο τροποποιεί τη Σύμβαση για την προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών».

Παραπέμπεται στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή.

Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Νομίζω ότι προσπάθησα να εξηγήσω ότι υπήρχε μια αντικειμενική δυσκολία και όχι προφανώς έλλειψη ευαισθησίας ή ενδιαφέροντος.

Ο διαγωνισμός του 2012, τον οποίον επικαλείστε, ήταν προβληματικός, αγαπητέ μου συνάδελφε. Γι’ αυτό και τρία χρόνια δεν είχε επικυρωθεί. Το διαχειρίστηκε αυτό η νέα διοίκηση του ΚΕΕΛΠΝΟ το 2015 και αποφάσισε ομόφωνα το Διοικητικό Συμβούλιο ότι δεν μπορούσε να γίνει κατακύρωση. Υπήρχαν σοβαρά νομικά θέματα.

Επιλέχθηκε, λοιπόν, η διαδικασία να προχωρήσουν σε νέο διαγωνισμό, διεθνή διαγωνισμό. Αυτή η διαδικασία, δυστυχώς, είναι χρονοβόρα. Κάποια στιγμή εγκατέλειψαν αυτήν την ιδέα και επέλεξαν την ιδέα της σύμβασης με τα συγκεκριμένα εργαστήρια, η οποία και αυτή λόγω προβλημάτων με τη διαχείριση του ΕΛΚΕ -γιατί τα περισσότερα εργαστήρια αυτά είναι πανεπιστημιακά- καθυστερούσε έτι περισσότερο και αναγκαστήκαμε να πάμε σ’ αυτήν την προσωρινή λύση μέσω της σύμβασης του ΕΟΠΥΥ με πιστοποιημένα ιδιωτικά εργαστήρια, που νομίζω ότι θα το εκτονώσει οριστικά.

Η δέσμευσή μας ήταν ότι μέσα στον Ιούλιο θα αρχίσει να δρομολογείται αυτή η διαδικασία, για να τελειώσουμε αυτήν τη συζήτηση.

Προβλήματα, προφανώς, υπάρχουν και στη λειτουργία των Ειδικών Μονάδων, των Μονάδων Ειδικών Λοιμώξεων στα δημόσια νοσοκομεία. Δυσκολία συνολικά υπάρχει στο σύστημα υγείας. Κάνουμε μια προσπάθεια αυτήν την περίοδο με στοχευμένη ενίσχυση των νοσοκομείων και ειδικά αυτών των ευαίσθητων Τμημάτων να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα και την καλή λειτουργία τους.

Έχουμε -το είπα προηγουμένως στη συναδέλφισσα- ακόμα περίπου επτακόσιες πενήντα θέσεις προς προκήρυξη. Οι τετρακόσιες πενήντα αυτές θα αφορούν την πρωτοβάθμια, τα Κέντρα Υγείας, και οι υπόλοιπες θα πάνε στοχευμένα σε τέτοια Τμήματα που αφορούν είτε Μονάδες Ειδικών Λοιμώξεων είτε Τμήματα Μεταμόσχευσης, Μονάδες Τεχνητού Νεφρού, ειδικές και κρίσιμες δομές του ΕΣΥ που παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιοτική λειτουργία του.

Νομίζω ότι αυτό το οποίο είναι σημαντικό και θα είμαστε σύντομα στη θέση να το παρουσιάσουμε είναι το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον HIV στη χώρα μας. Έχει συγκροτηθεί επιστημονική ομάδα εργασίας. Η εικόνα που έχω είναι ότι ολοκληρώνει τα πορίσματά της. Θα μας το φέρει. Θα το προχωρήσουμε, όπως κάναμε και πριν από έναν χρόνο με το αντίστοιχο σχέδιο δράσης για την ηπατίτιδα C, που οδήγησε και σε μια πετυχημένη διαπραγμάτευση του ΕΟΠΥΥ με τις εταιρείες και μπορέσαμε να καλύψουμε πενταπλάσιους ασθενείς από ό,τι καλύπτονταν μέχρι τότε με τα σύγχρονα φάρμακα για τον ιό της ηπατίτιδας C. Το ίδιο θα κάνουμε τώρα και για τον ιό HIV.

Νομίζω ότι ο στόχος μας είναι πραγματικά οι πολίτες αυτής της χώρας που είχαν την ατυχία να έλθουν σε επαφή με αυτούς τους ιούς, που προκαλούν ένα χρόνιο νόσημα, να έχουν πρόσβαση, να είναι καταγεγραμμένοι, να υπάρχει registry, να υπάρχει Μητρώο Ασθενών. Υπάρχουν μητρώα τα οποία τηρεί το ΚΕΕΛΠΝΟ. Υπάρχουν τα μητρώα που τηρεί κάθε μονάδα του ΕΣΥ που παρακολουθεί τέτοιους ασθενείς. Θα γίνει μια προσπάθεια ενοποίησης και αναδιοργάνωσης αυτών των μητρώων.

Θα έχουμε, λοιπόν, μητρώα, θα έχουμε πρωτόκολλα διαχείρισης και θα έχουμε εγγυημένη πρόσβαση των ασθενών αυτών στα σύγχρονα αντιρετροϊκά φάρμακα. Αυτό είναι σήμερα κατοχυρωμένο. Δεν υπάρχουν προβλήματα πρόσβασης.

Νομίζω ότι, ολοκληρώνοντας και την παρέμβαση αυτή για την πληρέστερη εργαστηριακή παρακολούθησή τους, πραγματικά κάνουμε μια επένδυση στη δημόσια υγεία στη χώρα μας.

Δεν υπάρχει υγειονομική βόμβα, αγαπητέ μου συνάδελφε. Υπήρξε ένα peak στη νόσο -το θυμάστε πάρα πολύ καλά- και είχαμε μία έκρηξη γύρω στο 2011 – 2012. Πάρθηκαν τότε συγκεκριμένα μέτρα. Από τότε είχαμε κάμψη της λοίμωξης. Βεβαίως από τότε έχουμε κάθε χρόνο νέα κρούσματα τα οποία διαγιγνώσκονται. Δεν έχουμε, όμως, μία επιδημική έξαρση της νόσου και του ιού στη χώρα μας. Είναι ελεγχόμενη η κατάσταση. Έχουμε εξαιρετικά εκπαιδευμένο και καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό, που παρακολουθεί. Το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει πολύ σημαντική τεχνογνωσία και επιτρέψτε μου να πω ότι η χώρα και η κοινωνία είναι υγειονομικά ασφαλείς και σε αυτό το κομμάτι και νομίζω ότι η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε την ανταπόκριση του συστήματος υγείας σε αυτές τις ανάγκες, που είναι πάρα πολύ σημαντικές.