“Με τις περικοπές στην ειδική αγωγή φτιάχνει η κυβέρνηση τα πρωτογενή πλεονάσματα” (Ομιλία του Τομεάρχη Υγείας της ΝΔ Βασίλη Οικονόμου στην επιτροπή κοινωνικών υποθέσεων της Βουλής 17-1-2019)

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΚΑΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Οικονόμου.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι δύο υποψήφιοι διοικητές, που έρχονται σήμερα στην Επιτροπή, θα κριθούν από εμάς πολιτικά. Δεν είναι προσωπικά τα ζητήματα και δεν κάνουμε αξιολόγηση βιογραφικών, με την αυστηρή έννοια, διότι όπως καταλαβαίνετε εδώ έχουμε να κάνουμε με κυβερνητικά στελέχη και κυβερνητικούς αξιωματούχους, οι οποίοι θα εφαρμόσουν μια συγκεκριμένη πολιτική.

Ξεκινώ με τον κ. Πλαγιανάκο, ο οποίος πραγματικά έχει ένα βιογραφικό με σημαντικά στοιχεία, αλλά θα ήθελα να ρωτήσω επειδή διαβάζω στο έγκριτο και έγκυρο HealthReport, που είναι μια σελίδα η οποία ασχολείται με τα θέματα υγείας, σχετικά με δύο θέματα που σας συνδέουν με τον προηγούμενο πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ, τον κ. Μπερσίμη. Το ένα είναι της κουμπαριάς, που είναι ζήτημα προσωπικό και το δεύτερο είναι μια εταιρεία, με κοινά επαγγελματικά βήματα. Θα ήθελα να διευκρινιστεί και στη Βουλή, τι εταιρεία είναι αυτή, πότε ενεργοποιήθηκε, εάν υπάρχει ακόμη, που έχει πάρει δουλειές και εάν έχει σχέση με τον οργανισμό αυτόν.

Ένα δεύτερο στοιχείο, για το οποίο θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη σας είναι το εξής. Όπως, γνωρίζετε ο ΕΟΠΥΥ για το 2014 είχε κρατική χρηματοδότηση 500 εκατομμύρια. Στον προϋπολογισμό του 2019 έχει 100 εκατομμύρια. Εσείς θεωρείτε μια θετική εξέλιξη για τον οργανισμό και την κοινωνική πολιτική και για την πολιτική περίθαλψης του πληθυσμού, τη μείωση κατά 400 εκατομμύρια της κρατικής επιχορήγησης;

Τρίτο θέμα. Όπως γνωρίζετε, στις 31 Ιουλίου 2018, καταργήθηκαν οι συμβάσεις των οικογενειακών γιατρών και από 2.000 έχουμε 700. Άρα, ο οργανισμός έχει 1300 λιγότερους γιατρούς.

Πώς θα χαρακτηρίζατε αυτή την πολιτική της προηγούμενης διοίκησης, τη μείωση κατά 1300 γιατρούς στο κομμάτι των οικογενειακών γιατρών;

Έχουμε το δικαίωμα εμείς, ως Αντιπολίτευση, να μιλήσουμε για απολύσεις;

Τέταρτο θέμα. Τι γίνεται με τις συμβάσεις των ειδικών γιατρών;

Είναι υπό διαπραγμάτευση ακόμη το θέμα.

Ποια είναι η άποψή σας και πότε θα καρποφορήσει αυτή η υπόθεση;

Η δημόσια δαπάνη για το φάρμακο, όπως γνωρίζετε, παραμένει καθηλωμένη στα 1,945 δισεκατομμύρια και το claw back σημειώνει πανευρωπαϊκό ρεκόρ, στα 1,4 δισεκατομμύρια.

Το θεωρείτε μια θετική εξέλιξη αυτό και πώς πιστεύετε ότι πρέπει να το αντιμετωπίσετε;

Οι ανασφάλιστοι κόστισαν το πρώτο ενδεκάμηνο του 2018 διακόσια πέντε εκατομμύρια σε φάρμακα και 65 εκατομμύρια σε διαγνωστικές εξετάσεις. Η κρατική επιχορήγηση είναι τα 100 εκατομμύρια, που ανέφερα. Αυτά κάνουν 270 εκατομμύρια.

Πώς κάλυψε ο ΕΟΠΥΥ τη διαφορά;

Θεωρείτε ότι είναι ικανοποιητική η χρήση γεννοσήμων;

Κατά μια μελέτη, το δημόσιο χάνει 200 εκατομμύρια, εάν την έχετε υπόψη σας, από τη μειωμένη χρήση των γεννοσήμων. Η δαπάνη είναι στο 11,5% και ο όγκος στο 25%. Γνωρίζετε ποιο πλαφόν πρέπει να καλύπτεται σε σχέση με τα πανευρωπαϊκά δεδομένα που απαιτούνται.

Η εκτίμηση, πάντως, είναι ότι χάνονται 200 εκατομμύρια, μόνο με αυτή την αστοχία.

Για τον ΕΚΠΥ, πραγματικά, είναι και για εμάς ένα ερώτημα, πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τη μεγάλη εκκρεμότητα;

Ο νέος κανονισμός παροχών εφαρμόζεται, όπως ξέρετε, κατά το ήμισυ μιας και το ηλεκτρονικό σύστημα δεν έχει προχωρήσει εκεί.

Ένα μεγάλο ερώτημα μπαίνει για τα οπτικά. Τι γίνεται με τα οπτικά είδη;

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ΕΟΠΥΥ, στις 28 Νοεμβρίου 2018, δίνεται παράταση ισχύος γνωματεύσεων για τρεις μήνες, έτσι ώστε να βρουν οι ασφαλισμένοι κάποιον να εκτελέσει τη συνταγή τους.

Πιστεύετε ότι είναι μια λύση αυτή, λογική και εποικοδομητική, για τους χιλιάδες ασφαλισμένους;

Τι γίνεται με την ειδική αγωγή και τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;

Το Πανελλήνιο Συντονιστικό Θεραπευτών Ειδικής Αγωγής υποστηρίζει ότι η προηγούμενη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και το σημερινό Υπουργείο Υγείας έχουν δημιουργήσει χάος, έτσι ονομάζουν την κατάσταση, με μια σειρά νόμους, εγκυκλίους και παραρτήματα, που δημοσιεύτηκαν μέσα στον Ιούνιο του 2018.

Οι οδηγίες προς τους υπαλλήλους του ΕΟΠΥΥ είναι ασαφείς, με αποτέλεσμα κάθε περιφερειακή διεύθυνση να ερμηνεύει κατά το δοκούν το ισχύον πλαίσιο.

Δεν πιστεύετε ότι είναι ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα η ειδική αγωγή, για να είναι σε αυτή την κατάσταση οι πληρωμές και οι αποζημιώσεις;

Για την περίθαλψη. Πιστεύετε ότι είναι θετική εξέλιξη η μείωση των κονδυλίων του 2019 σε σχέση με το 2018;

Θα σας δώσω ορισμένα παραδείγματα. Για τις φυσικοθεραπείες, από 58,5 εκατομμύρια πάμε στα 57 εκατομμύρια. Στο νεφρό, από 184 εκατομμύρια πάμε στα 176 εκατομμύρια. Στα κέντρα αποκατάστασης, από 5 εκατομμύρια πάμε στα 4,9 εκατομμύρια. Στη νοσοκομειακή περίθαλψη, από 140 εκατομμύρια πάνω στα 49 εκατομμύρια. Σχετικά με τις αποζημιώσεις των ιδιωτικών κλινικών, από 221 εκατομμύρια πάμε στα 217 εκατομμύρια. Στα ιδιωτικά κέντρα αποκατάστασης, από 45 εκατομμύρια πάμε στα 44 εκατομμύρια. Στις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές, από 41,5 εκατομμύρια πάμε στα 41 εκατομμύρια και στις υπηρεσίες ειδικής αγωγής, από 67 εκατομμύρια πάμε στα 65 εκατομμύρια.

ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΛΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας): Τα στοιχεία που διαβάζετε, σας παρακαλώ, μας λέτε που είναι;

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτά είναι τα επίσημα στοιχεία που έχουμε, κύριε Υπουργέ, από τον ΕΟΠΥΥ, όπως τα έχει καταθέσει, για το 2018 η εκτίμηση και για το 2019 οι προβλέψεις. Το συγκεντρωτικό νούμερο που είπα είναι από την κατάθεση του προϋπολογισμού.

ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΛΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας): Όλα αυτά που είπε είναι λάθος.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ λέω συγκεκριμένα νούμερα. Δεν έρχομαι εδώ για να κάνω ευχολόγια. Δεν ήρθα να κάνω μια γενική κριτική αν μου αρέσει το πρόσωπο του προτεινομένου, ούτε τον ξέρω τον άνθρωπο. Κάνω μια πολιτική κριτική και συγκεκριμένη κριτική δεδομένων που έχω υπόψη μου. Αν υπάρχουν άλλα δεδομένα, κύριε Υπουργέ, να τα καταθέσετε. Επομένως, θα ήθελα να μας πείτε, κύριε Πλαγιανάκο, αν θεωρείτε μια θετική εξέλιξη αυτές τις μειώσεις των αποζημιώσεων σε αυτήν τη σειρά των παρόχων που προσφέρει ο ΕΟΠΥΥ.

Όσο αφορά τον κ. Ιωάννη Μαλέμη, υποψήφιο πρόεδρο για τον ΕΟΦ, δύο θέματα έχω να σας θέσω και πρώτο είναι το μεγάλο ζήτημα των κλινικών μελετών. Όπως ξέρετε, το 2015 είχαμε 204 νέες κλινικές μελέτες εγκεκριμένες, το 2016 είχαμε 164 και το 2017 είχαμε 136. Είναι, δηλαδή, μειούμενες. Θυμίζω δε και για την Επιτροπή, ότι στα 35 δισ. που είναι τα ποσά για την Ευρώπη στις κλινικές μελέτες, η Ελλάδα παίρνει μόνο το 80 εκατ.. Καταλαβαίνετε ότι είναι ένα τρομακτικά αδύναμο ποσοστό και μια τεράστια, κατά την άποψή μας, απώλεια, η οποία μάλιστα μεγεθύνεται. Θέλω, λοιπόν, να ρωτήσω τον κ. Μαλέμη τι σκοπεύει επί αυτού του θέματος να κάνει, τι βλέπει, τι δεν πήγε καλά, γιατί αυτή η μεγάλη υπόθεση που λέγεται κλινικές μελέτες δεν προχωράει και ποια είναι από τη μεριά του ΕΟΦ η δική του πολιτική παρέμβαση που πιστεύει ότι μπορεί να γίνει για να αλλάξει κάπως το τοπίο.

Δεύτερον, είπατε ότι υπάρχουν 183 μόνιμοι υπάλληλοι. Το 2013 ο ΕΟΦ είχε 155 και μάλιστα, ως πρόεδρος των εργαζομένων τότε, καταγγέλλατε ότι είναι ελάχιστοι αυτοί οι υπάλληλοι. Σήμερα που θα είστε ο πρόεδρος του οργανισμού και όχι ο πρόεδρος των εργαζομένων, θεωρείτε ότι οι 183 είναι επαρκείς υπάλληλοι, όταν στη Σουηδία των 9,9 εκατομμυρίων κατοίκων έχουμε έναν ΕΟΦ των 700 υπαλλήλων;

Δεύτερον, οι ειδικοί επιστήμονες, όπως είπατε, είναι 60, από 84 το 2015, όπως είναι τα στοιχεία μου. Δηλαδή, είναι μειούμενες οι θέσεις των ειδικών επιστημόνων. Πιστεύετε ότι είναι μια θετική εξέλιξη; Μήπως θα έπρεπε, από τη θέση πλέον του προέδρου του οργανισμού και όχι του προέδρου των εργαζομένων, επί αυτών των θεμάτων να ακούσουμε τις θέσεις και την άποψή σας για το τι πιστεύετε ότι πήγε λάθος και υπάρχει απώλεια εσόδων; Από την αδυναμία υποστελέχωσης, εκτιμάται στα 200 εκατ. για την ελληνική οικονομία στο κομμάτι των ελέγχων εργοστασίων, όπου είναι 7 μόνο οι εργαζόμενοι και 8 με 10 στα εργαστήρια του οργανισμού.